حکمت و اندرز در گرشاسب نامه اسدی طوسی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده علی محمد محمودی
- استاد راهنما محمود براتی سید مرتضی هاشمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده: کتاب حماسی گرشاسب نامه که پس از شاهنامه فردوسی بزرگترین اثر حماسی زبان فارسی به شمار می آید سروده اسدی طوسی، همشهری و هم پیشه ی فردوسی، است. اسدی این کتاب را در نیم قرن پس ازشاهنامه سروده و پس از صرف دو سال رنج در این کار آنرا در تاریخ 458 هـ ق به اتمام رسانده است. این کتاب حاوی سرگذشت گرشاسب، جدّ اعلای رستم، است که حدود 8905 بیت دارد. گرشاسب از بزرگ پهلوانان اُسطوره ای ایران و هند است که ذکر نام و زندگی او در اَوستا نیز آمده است. از آنجا که از خصوصیات مهم منظومه های حماسی این است که در کنار ذکر جنگها و نبردها، به بیان آراء ملت ها، اخلاقیات ، فرهنگها و تمدنها نیز بپردازند این کتاب نیز به مانند شاهنامه که پر از حکمت ها و مواعظ است، سرشار از حکمتها و اندرزهای مفید و سفارش های اخلاقی است. اسدی که بگفته خویش گرشاسب نامه را از نامه ای یادگار مانده از مهان بدست آورده اذعان می دارد که این نامه پر است از پند آموزگار و از هر دانشی که بخواهی در آن هست. هدف ما در این پژوهش استخراج اندیشه های حکمی و اندرزی و سپس مقایسه و تحلیل آنها با کتب اخلاقی پیش از آن است. اما در این میان سرو کار ما بیشتر متوجه قرآن، شاهنامه، و مینوی خرد، قابوسنامه و حتی بوستان و گلستان سعدی است. روش تحقیق ما کتابخانه ای اسنادی است و این چنین است که با مراجعه به آرشیو کتابخانه و بررسی کتب مربوطه به اهداف مورد نظر خویش رسیدیم. اسدی متاثر از منبع( منابع) پهلوی کار خویش به همراه اندرزنامه های ایران کهن و همچنین آموزه های دین مبین اسلام(قرآن) به خوبی توانسته است مباحث اخلاقی و تربیتی انسان ساز را در این کتاب حماسی بگنجاند. در این راه اسدی به کمک پند و اندرز و بیان شایست و ناشایست ها از زبان اشخاص داستانی اش چون: جمشید، اثرط، گرشاسب، برهمنان هندی و رومی، و حتی خودش مخاطب را به سوی مدینه ای فاضله دعوت می نماید. رکن اصلی اعتقاداتی که اسدی قصد فهماندن آنها را به خواننده دارد، توحید و یگانگی خداوند، مرگ و معاد و نبوت و دعوت به فضایل و برحذر داشتن از بدیها است. در مجموع می توان حکمت عملی (تهذیب اخلاق، سیاست مُدن و تدبیر منزل) و حکمت نظری ای را که منظور ابن مسکویه یا خواجه نصیر الدین طوسی بوده ، در گرشاسب نامه به شکل کم و بیش دید.
منابع مشابه
آیین کشورداری در گرشاسب نامه اسدی طوسی
کهن فرهنگ و ملتها آموزههای اخلاقی فراوانی را در کولهبار خود دارند. حکمت ایرانی سرشار از آموزه و پندهای اخلاقی است. ارجمندی آنها را همین بس که بر تاج شاهان و کارنامههای آنان جای گرفتهاند، همچون صد پند انوشیروان، کارنامه ی اردشیر بابکان و اندرزنامه ی بزرگمهر. حکمت باستانی ایران و یونان پس از ظهور اسلام در پرتو فرهنگ قرآن رنگ باخت و با فرهنگ اسلام درآمیخت. نخستین سرایندگان فارسی دری مانند...
متن کاملتدبیر منزل در گرشاسب نامه اسدی طوسی
ادبیات تعلیمی یک نوع از انواع ادبی است که قدمت زیاد و اهمیت فراوانی دارد. شاعران فارسی زبان از قرن چهارم هجری به بعد، نسبت به بیان اندرزها و حکمت ها در شعرشان همت گماشتند. از جمله شاعران که به حکمت و اخلاق توجه وافر نشان داده اسدی طوسی در «گرشاسب نامه» است؛ وی توانسته است آموزه های دینی، اخلاقی، اجتماعی، آموزه های تدبیر منزل و سیاست مدن را وارد این متن حماسی کند. در «گرشاسب نامه» میزان اشعار ح...
متن کاملآیین کشورداری در گرشاسب نامه اسدی طوسی
کهن فرهنگ و ملتها آموزههای اخلاقی فراوانی را در کولهبار خود دارند. حکمت ایرانی سرشار از آموزه و پندهای اخلاقی است. ارجمندی آنها را همین بس که بر تاج شاهان و کارنامههای آنان جای گرفتهاند، همچون صد پند انوشیروان، کارنامه ی اردشیر بابکان و اندرزنامه ی بزرگمهر. حکمت باستانی ایران و یونان پس از ظهور اسلام در پرتو فرهنگ قرآن رنگ باخت و با فرهنگ اسلام درآمیخت. نخستین سرایندگان فارسی دری مانند: ...
متن کاملتدبیر منزل در گرشاسب نامه اسدی طوسی
ادبیات تعلیمی یک نوع از انواع ادبی است که قدمت زیاد و اهمیت فراوانی دارد. شاعران فارسی زبان از قرن چهارم هجری به بعد، نسبت به بیان اندرزها و حکمت ها در شعرشان همت گماشتند. از جمله شاعران که به حکمت و اخلاق توجه وافر نشان داده اسدی طوسی در «گرشاسب نامه» است؛ وی توانسته است آموزه های دینی، اخلاقی، اجتماعی، آموزه های تدبیر منزل و سیاست مدن را وارد این متن حماسی کند. در «گرشاسب نامه» میزان اشعار ح...
متن کاملنقد کهن الگویی گرشاسب نامه اسدی طوسی
گرشاسب نامه اسدی طوسی یکی از مهم ترین منابع حماسی موجود بعد از شاهنامه فردوسی است. حماسه ها صورت شفاهی روایت هایی هستند که از اساطیر سرچشمه گرفته و در ادوار بعد مکتوب شده اند. کارل گوستاو یونگ پس از غور در اساطیر سرچشمه و خاستگاه مشترکی را برای آن ها متصور شد و آن را ناخوداگاه جمعی نامید، که این ناخوداگاه جمعی حاوی محتویاتی است که کهن الگو نام دارد. در این جستار تلاش شده تا گرشاسب نامه اسدی با ...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023